معرفی محصولات توضیحات و قیمت ها

مواد کاهنده مقاومت برقی زمین ( GRM )

GRM

«مطابق با استانداردIEC 62561_7

مورد تایید شرکت توزیع نیروی برق استان تهران»

(Ground Reducing Material)

مواد كاهنده مقاومت الكتريكی زمين

GRMترکیبی از انواع مواد معدنی و شیمیایی با پایه کربنی و با ضریب هدایت الکتریکی بسیار بالا می‌باشد که برای پر کردن اطراف هادی‌های ارت در سیستم ارتینگ استفاده می‌شود.GRM ترکیبی از انواع مواد معدنی و شیمیایی با ضریب هدایت الکتریکی بسیار بالا و در عین حال خنثی می‌باشد که برای پر کردن اطراف هادی‌های ارت استفاده می‌شود. GRM به دلیل داشتن ترکیبات خاص، مقاومت الکتریکی زمین را به مقدار زیادی کاهش داده و موجب ارتقای کارایی و عملکرد سیستم‌های ارتینگ می‌شود. بیشترین موارد استفاده از مواد فوق در مناطقی می‌باشد که مقاومت الکتریکی مخصوص خاک زمین در آن مناطق بسیار بالا بوده و احتمال شسته شدن سایر مواد کاهنده مقاومت الکتریکی زمین (بنتونیت و …) توسط آب‌های سطحی زیاد است واتصال الکتریکی بین هادی ارت و خاک زمین بسیار کم می‌باشد.

GRM یکی از المان‌هایی است که به عنوان مواد کاهنده مقاومت زمین در سیستم چاه ارت مورد استفاده قرار می‌گیرد و کاربرد اصلی آن استفاده در سیستم چاه ارت است به این صورت که بعد از حفر گودال ارت و قرار دادن صفحه ارت داخل چاه باید از ماده‌ای مانند GRM جهت کاهش مقاومت زمین استفاده شود تا هم فضای اطراف الکترود‌ها را پر کرده و هم سبب اصلاح و بهبود شرایط خاک منطقه شود.

این مواد به صورت کیسه‌های ۱۵ کیلوگرمی به فروش می‌رسد در واقع پودری است که هدایت الکتریکی بالایی دارد و می‌تواند اطراف الکترود‌ها ریخته شود و ضمن کاهش اهم زمین در انتقال اضافه بار‌ها به زمین نقش داشته باشد. این ماده ترکیبی از مواد شیمیایی با اثرات زیست محیطی غیر مخرب است که جاذب رطوبت می‌باشد و به دلیل وجود ترکیبات شیمیایی دارای هدایت الکتریکی بالایی است که در هر منطقه‌ای با هر شرایطی قابل استفاده می‌باشد.

مشخصات GRM

بهترین گزینه برای پر کردن چاه ارت در جنوب کشور

خاصیت ترک نخوردن و هدایت الکتریکی بالا

عدم ایجاد خوردگی در الکترود‌ها و هادی‌های ارت

افزایش پایداری شبکه ارت

نداشتن اثر مخرب روی محیط زیست

مواد کاهنده GRM دارای ترکیبی از انواع مواد معدنی و شیمیایی با پایه کربنی و با ضریب هدایت الکتریکی بسیار بالا می‌باشد که برای پرکردن اطراف هادی‌های ارت در سیستم ارتینگ استفاده می‌شود. مواد کاهنده مقاومت الکتریکی زمین GRM به دلیل دارا بودن مقاومت مخصوص ρ. بسیار پایین (کمتر از دو صدم اهم متر)، بالا بودن PH، چسبندگی فوق العاده و خاصیت ضد خوردگی آن، کارایی پایانه زمین را به میزان قابل توجهی افزایش داده و موجب ارتقای عملکرد و طول عمر آن می‌گردد. مواد کاهنده مقاومت GRM با محیط زیست سازگار بوده و عاری از هر گونه مواد آلاینده خاک و آب می‌باشد. مواد کاهنده مقاومت الکتریکی زمین GRM مطابق با استاندارد IEC ۶۲۵۶۱-۷ درایران می‌باشد و از آزمایشگاه‌های متعدد و معتبر گواهی تست انطباق با استاندارد فوق را اخذ نموده است. مواد کاهنده GRM در تمامی زمین‌ها با شرایط گوناگون قابل استفاده می‌باشد.


LRM

«مطابق با استانداردIEC 62561_7

مورد تایید شرکت توزیع نیروی برق استان تهران»

(LRM)

این ماده بافرمولاسیون استاندارد جهت استفاده در تمام مناطق با قابلیت انتقال جریان الکتریکی بسیار عالی تولید و بسته بندی‌های مقاوم دو لایه به وزن 25 کیلوگرم عرضه می‌گردد.

فرمولاسیون:

بنتونیت میکرونیزه: بنتونیت استفاده شده در خاک LRM براساس استاندارد تولید و کاملا میکرونیزه می‌شود و حداقل ۷۰درصد بیشتر از بهترین نمونه‌های بتونیت میکرونیزه توان جذب آب دارد..

نمک گرانول:نمک از عوامل موثر الکترولیت در چاه ارت و روان کننده عبور جریان برق است. نمک گرانول به علت بلوری بودن در دوره زمان دیرتری حل شده و در نتیجه امکان فرار این ماده اصلی از ترکیب خاک بسیار کاهش می‌یابد.

این خاک جهت استفاده در مناطق کم آب و خشک، با توان انتقال الکتریکی بسیار عالی تولید گردیده و با توجه به فرمولاسیون ویژه، قابلیت جذب رطوبت به میزان ۲٫۵برابر بیش از خاک‌های معمولی را دار است و همچنین قادر است رطوبت جذب شده را برای مدت طولانی در خود حفظ کرده و فاصله زمانی شارژ آب را افزایش دهد و به این وسیله ضریب اطمینان کاهندگی مقاومت چاه ارت را بالا برد.

در تولید این خاک از مواد زیر استفاده شده است:

۱) پودر بنتونیت میکرونیزه

۲) ترکیبات گرافیتی

۳) نمک گرانول

۴) مواد پلیمری

۵) مواد بازدارنده خوردگی

۶) پودر فلزات

۷) الکترولیت ویژه

مزایا:

۱) توان جذب ۲٫۵ برابر بیش از بهترین انواع خاک‌های کاهنده

۲) قابلیت نگهداری رطوبت ۴ برابر بیشتر از خاک‌های کاهنده

۳) با توجه به استفاده از نانو کربن و نانو گرافیت در صورت خشک شدن، باز هم کارایی انتقال جریان الکتریکی خود را به نسبت بالایی حفظ می‌نماید.

۴) به علت جذب آب بیشتر و افزایش حجم، میزان مصرف آن ۶۰ درصد کمتر از سایر خاک‌ها است.

۵) بهترین شرایط پیشنهادی برای مصرف این خاک به صورت خالص است، اما می‌توان آن را به نسبت ۱ به ۱ با بنتونیت نیز مخلوط نمود.

مشخصات مواد کاهنده مقاومت

به طور کلی انواع مواد کاهش دهنده مقاومت الکتریکی زمین مانند ژل کاهنده و مایع کاهنده استاندارد ویژگی ظاهری خاصی ندارند مگر آنکه روی بسته بندی علامت استاندارد درج شده باشد، ولی به طور کلی مشخصه اصلی مواد کاهنده شامل تامین مقاومت الکتریکی کم، نداشتن خاصیت خورندگی برای الکترود‌ها، پایداری شیمیایی بالا، شسته نشدن، نوسان کم مقاومت ایجاد شده و عدم ایجاد آلودگی در محیط زیست می‌باشد که در مجموع استفاده از موادی که این ویژگی‌ها را دارند سبب می‌شود سیستم ارت ما با اطمینان بیشتری کار کند. در انتخاب نوع ماده کاهش دهنده مقاومت باید به جنس زمین توجه داشت و ماده مناسب را انتخاب کرد.


بنتونیت میکرونیزه و اکتیو

خاک بنتونیت به دلیل چسبندگی، جذب بالای آب، تورم پذیری و نرم بودن، کاربردهای زیادی دارد و ازجمله کاربردهای آن در صنعت بتون سازی، ارتینگ، ریخته‌گری، حفاری چاه‌های نفت، و کشاورزی و... است.


سوپر کاهنده ژله ای

مقاومت موثر کمتر از 2اهم سانتیمتر و دارای تاییدیه از وزارت نیرو